ZAGRLI- Stop govoru mržnje i nasilju na internetu

O problemu

Živimo u dobu digitalizacije, društvenih mreža i online kontakata, i neminovno su svi izloženi potrebi da koriste digitalne alatke u svrhe poslovanja, predstavljanja ili komunikacije. Modernizacija u ovom smislu je donela brojne benefite ljudima i olakšala svakodnevno funkcionisanje, donoseći sa sobom ubrzaniji način da se razmene ili podele informacije, kao i da one stignu do većeg broja pojedinaca. Međutim, često se upravo društvene mreže kao jedne od najvećih dostignuća digitalne modernizacije komunikacije, koriste na negativan način koji ne doprinosi boljitku bilo koga. 

Ljudi koriste internet i društvene mreže kako bi iskazali svoja mišljenja, stavove i uputili drugima određene poruke. Ipak, namerno ili nenamerno, nekada upravo te poruke mogu povrediti druge ljude kojima su usmerene ili one koji su samo posmatrači tog čina.

Ovde je reč  o nasilju na internetu. Takva vrsta nasilja se podvodi pod verbalno nasilje i podjednako je štetno i može imati negativne posledice po psihičko zdravlje ljudi, baš kao i fizičko nasilje i nasilje u realnom svetu. Internet je prostor gde svako može da komunicira sa drugima, a samim tim može biti nasilnik ili žrtva internet nasilja. Kompanije koje vode platforme društvenih mreža su u obavezi da cenzurišu komentare, fotografije ili video materijale koji su na bilo koji način uznemirujući ili povređujući. Međutim, često se na internetu pojavljuju komentari i ostvaruje konverzacija koja nije zakonski zabranjena, ali ipak može povrediti ili uznemiriti nekoga kome je upućena. Takođe, na internetu se pojavljuju pozivi od raznih ljudi, koji pozivaju one koji ih prate da učestvuju u izazovima koji su često rizični po život onih koji se odluče na to da odgovore na njega. 

Nažalost, postoje brojni slučajevi pojedinaca koji su zbog izloženosti nasilju na internetu ili lošem uticaju na internetu, imali kratkotrajne ili dugoročne negativne posledice na psihološko stanje, a neretko se događa da se ovakvo nasilje završi suicidom. Svako treće dete, mladić ili devojka žrtve su internet nasilja, a svaki peti đak izostaje iz škole zbog vršnjačkog sajber zlostavljanja, rezultati su ankete sprovedene u 30 zemalja sveta. Statistika u našem region govori da se gotovo 40 odsto dece i mladih ne oseća sigurno na internetu, a čak 30 odsto njih navodi da su izloženi onlajn pretnjama. To je dovoljan znak da je nasilje na internetu ozbiljan problem o kome je neophodno što pre govoriti.

Kampanja "ZAGRLI"

Fondacija Humanist, među prvima u regionu, pokreće  kampanju za prevenciju nasilja na internetu. Kao fondacija koja se bavi svim egzistencijalnim i psihološkim problemima društva i godinama uspeva da doprinese u njihovom rešavanju, Humanist prepoznaje nasilje na internetu kao jedan od problema današnjeg doba o kome je neophodno govoriti, raditi na prevenciji nasilja među svim starosnim grupama putem edukacije, ali i smanjiti posledice kod onih koji su ovoj vrsti nasilja već izloženi- dakle, projekat je usmeren i ka nasilnicima i ka žrtvama.

„Želimo da poznate ličnosti uticajem doprinesu usmeravanjem drugih ka pozitivnom, dobrom, humanom i kvalitetnom putu. Da im bude drago zbog nekoga ko je krenuo njihovim stopama, da pokrenu nekoga u smeru humanitarnih aktivnosti, edukacije, lepe komunikacije sa drugima I poštovanja moralnih životnih normi. Moguće da je ono što zainteresuje pratioce neki ekstremni sadržaj, ali takve stvari se moraju iskoreniti.“ 

Kako bismo pokrenuli razgovore na ovu tematiku, podstakli javnost i društvo da se o ovoj temi misli i govori otvoreno, organizovaćemo niz online i offline aktivnosti pod okriljem jednog projekta- prvog na ovu temu na našim prostorima. Ciljna grupa su svi do kojih ova kampanja dopre, jer je internet univerzalna platforma koju posećuju sve starosne grupe. Primarna ciljna grupa su deca u razvoju, kao emocionalno najosetljivija kategorija po koju ovaj vid nasilja može ostaviti dugoročne posledice.

Aktivnosti

Aktivnosti u okviru projekta delimo na četiri uzrasne grupe:

Za svaku ciljnu grupu, pripremićemo aktivnosti koje su prilagođene interesovanjima iste, ali i kanalima koje oni najčešće koriste i posećuju, i kojima veruju.

Kako već od početka školskog doba imaju pristup internetu, za ciljnu grupu DECA, u saradnji sa psiholozima, pedagozima, dečijim pozorištem i osnovnim školama, organizovaćemo: edukativno – zabavne radionice gde će se deca kroz predavanja i igre, edukovati o značaju sprečavanja nasilja na internetu i njegovim posledicama, lepim manirima i socijalno odgovornom i kulturnom ponašanju na internetu, ali i uživo; pozorišnu predstavu za školarce, koja na njima blizak način obrađuje ovu temu; set kratkih animiranih crtaća za decu kroz koje se pokazuje kako se treba ponašati u komunikaciji na internetu.
Za ciljnu grupu TINEJDŽERI, veoma važan deo u komunikaciji projekta je sklapanje saradnje sa poznatim teenage youtube zvezdama koji su uzor mnogima u ovom periodu, sa kojima ćemo realizovati: YouTube serijal- „Iz prve ruke“ u kome oni iznose svoja iskustva i približavaju ovu temu pratiocima kroz činjenicu da u nasilju niko nije sam; oficijalna pesma i sport projekta propratni deo svih aktivnosti projekta i sadržaće jasnu poruku protiv nasilja na internetu.
MLADI ljudi je grupa koja prati uglavnom online sadržaje (portale, društvene mreže) ali i veliki fokus stavlja na živi kontakt i druženje- te će aktivnosti biti usmerene na online medije i event. Aktivnosti će biti: Podcast kao jedan od najzastupljenijih online formata za komunikaciju u novo digitalno vreme, brzo stekao popularnost i moć u prenošenju adekvatnih poruka koje ćemo prenositi kroz gostovanja poznatih, a voditelji će biti glumački par koji će ovaj serijal učiniti zanimljivijim; Event gde bismo udružili sve one koji su uključeni i podržavaju projekat udružili i okupili ih na jednom mestu, organizovaćemo ovaj centralni događaj projekta- event posvećen važnosti prevencije internet nasilja.Na događaju će prisustvovati javne ličnosti koji su učesnici projekta, organizatori i mediji partneri – koji će prenositi o značaju ovog događaja.Na događaju će fokus biti na panel diskusiji koju će moderirati neko od psihologa, a učesnici će biti javne ličnosti koje će izneti svoje mišljenje na ovu temu- o načinima sprečavanja nasilja na internetu i ove akcije.
Ciljnoj grupi ODRASLIH ljudi, preko 35 godina, primarni kanali prenošenja poruka su TV i print i online mediji. Kako bismo privukli interesovanje ove ciljne grupe, u kampanju ćemo uključiti poznate ličnosti koji spadaju upravo u ovu uzrasnu grupu, ali i anonimne ljude koji će iz ličnog iskustva govoriti o problemu internet nasilja- putem TV emisije gde će se  poznate ličnosti bliske ovoj ciljnoj grupi i uključene u projekat baviti  temom internet nasilja, predrasudama, teškoćama i prednostima digitalnog doba, uzrocima i posledicama internet nasilja, a epizode će biti upotpunjene reportažama sa pričama anonimnih ljudi koji su se suočili sa ovom vrstom nasilja.
Komunikacija ka svim ciljnim grupama će se odvijati i kroz medijske saradnje sa odabranim lifestyle, informativnim i teenage medijima u vidu PR tekstova edukativnog karaktera, uz izjave poznatih koji su podržali kampanju, kao i najave aktivnosti u kamapanji. Sadržaj tekstova će biti prilagođen ciljnoj grupi medija koja ih čita. Takođe, putem saradnje sa televizijskim kućama ćemo kroz gostovanja prenositi vesti o kampanji, ali i emitovati oficijalnu pesmu i spot kampanje.
Takođe, celu kamapanju prate i saradnje sa influenserima koji predstavljaju važan kanal komunikacije u današnje vreme, pogotovo kada se komunicira mlađoj populaciji. Pozvali bismo najrelevantnije influensere i javne ličnosti iz oblasti lifestyle-a, zabave, ali i edukacije da podrže ovu kampanju kroz poziv pratiocima na učešće u akcijama putem svojih društvenih mreža. Poruke koje plasiraju influenseri i javne ličnosti bi bile prilagođene ciljnoj grupi njihovih pratioca.
Dodatne aktivnosti tokom kampanje biće: izrada podsajta kampanje u okviru sajta humanist.rs; boostovan sadržaj o kampanji na društvenim mrežama; video prezentacija projekta za društvene mreže sa izjavama poznatih ličnosti koji su podržali kampanju; Punkt lepih reči- štandovi Fondacije postavljeni na glavnim tačkama u gradu a tokom značajnih datuma, koji će za cilj imati širenje kulturnog i društveno odgovornog ponašanja na internetu, poput malih oaza lepih reči koje imaju za cilj da nas podsete na važnost asertivne komunikacije i razumevanja, i u okviru kojih će se organizovati brojne akcije u cilju rešavanja ovog problema.

Prijavi nam ako preživljavaš nasilje bilo koje vrste!

aktivnih volontera
0
završenih projekata
0

želiš se uključiti?

Pomozi nam da nastavimo

Učestvovati u projektu možeš na više načina – volontiranjem i doniranjem. Za više informacija slobodno nas kontaktiraj putem maila, telefona ili nas poseti!

Newsletter prijava

Upiši svoj email i ostani u toku s našim radom!

Upotreba kolačića

Naš sajt koristi kolačiće kako bi poboljšao korisničko iskustvo